mandag den 19. oktober 2009

Gader og mennesker

DR-byen holder åbent hus i kulturnatten. Der falder et flot lys på denne gamle isbil.
Jeg brugte stativ. Lukketid : 6 sek. Blænde : 3,5. ISO 200.
Jeg har beskåret billedet, brugt autokontrast og skruet en smule op for farvetemperaturen i Picasa.
Natfotografering er nyt for mig, så hvis der er nogen, der har styr på det, er jeg lutter øre.






At fotografere Stengade i Helsingør lørdag formiddag er måske nemt sluppet, men jeg vil helst skyde mine streetphotos på hjemmebane, og så er det svært at komme udenom Stengade.
Jeg må indrømme, at jeg bare skød løs. Det var først, da jeg kom hjem senere, at jeg lagde mærke til, at kvinden i forgrunden havde øjenkontakt med mig, og at hun havde en rød ballon. At autofokus har stillet skarpt på hende, er jo bare held.
Jeg synes, billedet giver et meget godt indtryk af Helsingørs lørdagsstemning, og det var faktisk min plan.

Lukketid : 1/125. Blænde : 5,6. ISO : 200.










Jeg brugte et par timer i søndagens eftermiddagssol. Det gav nogle spændende lange skygger. Jeg ventede længe på et menneske skulle kaste nogle skygger til mit billede.
I det skarpe lys var næsten ingen farver, så var oplagt bare at lade det være sort/hvid.
Lukketid : 1/125. Blænde : 9,0. ISO : 100.
I Picasa beskar jeg billedet lidt og skruede op for skyggen, og som sagt endte det som sort/hvid.





Jeg har opgivet min fotosafari for i dag, og er ved at låse op til min gårdhave. Da hører jeg lyden af en bold, og ser denne drenge, der dribler mod mig. Jeg når ikke at stille på noget. Jeg trykker bare løs i modlyset, og håber det bedste.
Som før har jeg valgt sort/hvid, da modlyset ikke levner mange farver i motivet, og de få farver, der var, bidrog ikke med noget. Jeg skar himlen med solen væk, øgede kontrasten, skyggen og skarpheden.
Det er et heldigt billede, men jeg ærgrer mig over, at jeg ikke fik hele drengens skygge med. Det var det lykkedes, ville det have været mit bedste billede den dag.
Lukketid : 1/60. Blænde : 14,0. ISO : 100. (Jeg havde fotograferet i en mørk gade.)

1 kommentar:

  1. Hej Carsten, jeg synes du kommer meg nogle rigtig flotte billeder her. Især de sort-hvide er rigtig godt komponeret (inkl. farve valg), synes jeg. Motiverne er også meget gode.

    SvarSlet